laatste weekend - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mariska Hijlkema - WaarBenJij.nu laatste weekend - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mariska Hijlkema - WaarBenJij.nu

laatste weekend

Door: Mariska Hijlkema

Blijf op de hoogte en volg Mariska

01 Augustus 2016 | Ghana, Tamale

Woensdag tot en met maandag (met het laatste weekend)

Vanochtend met Kim naar ons project gefietst. Eerst met de meiden bingo gespeeld en vervolgens kwam de verrassing voor de meiden: seksuele voorlichting. De meiden vonden het interessant en gingen zelfs wat naar voren om het nog beter te horen. De voorlichting werd in hun eigen taal gegeven. Ze stelden ook een aantal vragen aan het eind. Hopelijk hebben de meiden er wat van op gestoken. Ons doel was om informatie over te brengen over de gevolgen omdat sommige meiden erg kwetsbaar zijn. Ze komen van de straat: ze zijn verwaarloosd of verstoten door hun familie. Ze bouwen op Judah muhama een nieuw leven op. Ze krijgen er handvatten en vaardigheden aangeleerd die hen helpen hun leven weer op de rit te krijgen. Na de les heb ik wat make-up spulletjes uitgedeeld en wat rietjes waar ze armbandjes van kunnen maken. Later hebben we wat Ghanese muziek opgezet en gingen de voetjes van de vloer.
‘s middags zijn we met een aantal vrijwilligers naar het stadion gegaan. We hadden gehoord dat er een voetbalwedstrijd zou zijn. Aangekomen bij het stadion was het er wel heel rustig. We hoorden dat de wedstrijd was verzet naar het weekend. Omdat we er toch al waren, hebben we ons zelf er een rondleiding gegeven. We hebben er direct maar een kleine fotoshoot gehouden en zijn toen weer terug gegaan naar de lodge. Van daar uit de fiets gepakt naar mijn gastgezin. De kindjes in mijn straat spraken mij aan en vroegen of ik hun geen bijles kon geven in het weekend. Ik moet even kijken wat de plannen zijn van het weekend en of dat gaat lukken. Dit weekend is alweer het laatste weekend van mijn Ghana avontuur.

Donderdag naar het schoolproject gegaan samen met Manon en Charlotte. Vandaag is de laatste schooldag voor de kinderen. Ze hebben dan weer les ergens in september. Vandaag hebben we een lokaaltje gemaakt voor wat kinderen die wilden kleuren, en een aantal aan het voetballen gezet. Ook heb ik buiten met een groepje apart gezeten en liet ik ze wat getallen opschrijven in het zand. Charlotte was vandaag meegegaan om de first aid te runnen. Hier kon ze de wondjes en overige plekken van de kinderen behandelen. Sommige kinderen gaat het alleen om de aandacht, andere kinderen hebben echt nare plekken die verzorgd moeten worden. Om 12 uur werden de rapporten uitgedeeld van de kinderen en gingen ze met blij gejuich naar huis.
‘s middags met de vrijwilligers naar een ander zwembad geweest dan eerst. Hier was ook muziek en hebben we later gegeten met zijn allen. Daarna weer terug naar mijn gastgezin waar de tv het weer deed. Deze was de afgelopen dagen kapot. Power passion stond alweer aan.

Vrijdag alleen met Manon naar de school gegaan. Voor mij is dit de laatste dag op dit project, Manon blijft hier nog twee weken. Ze zal voor de komende weken een programma maken voor de kinderen die nog wel naar school komen. Voor vandaag had ik een voetbal en wat springtouwen meegenomen. Er waren rond de 50 kinderen gekomen vandaag. Manon is met een aantal kinderen een lokaal ingegaan en ik ben met een aantal jongens gaan voetballen. Later met een paar meisjes wezen springtouwen. Er was vandaag ook een klein meisje met haar zus meegekomen. Het meisje bleek malaria te hebben. Ze ging op een gegeven moment erg zweten en voelde voor de rest koud aan. Ook sliep ze constant en bewoog amper. Manon had ook gezien dat ze ademhalingsproblemen had. Bij navraag aan haar zus bleek ze al aan de medicijnen te zitten. Omdat moeder aan het werk was en zusje graag naar school wilde moest het zusje vandaag wel mee. Hopelijk is het meisje er snel weer bovenop.
Bij terugkomst in mijn gastgezin gevraagd naar de jurken van Sarah en mij. Ze waren klaar dus direct even mijn jurk aangepast. Hij zat op zich goed alleen is hij wel wat wijd aan de onderkant. Maar ik laat hem maar zo, want zondag heb ik een bruiloft en wil ik de jurk graag aan. Ik had al van Sarah gehoord dat zij naar een bruiloft ging zondag en dat haar gastmoeder zei dat mijn gastgezin ook heen ging. Onze gastgezinnen zijn familie van elkaar. Lucky me, nu kunnen Sarah en ik elkaar treffen op de bruiloft en ben ik niet als enige het middelpunt van de bruiloft. Het eten van vanavond was wel even een dingetje. Ik kreeg bankoe vanavond, echt super vies. Had al van andere vrijwilligers gehoord dat dit niet te eten is. En dat klopte het was zuur deeg met een soort soep erom heen van tomaat met vissensmaak. Ik kreeg er direct al kotsneigingen van en kreeg toen nog wat brood aangereikt.

Zaterdag heb ik mijn gastbroertjes en zusjes meegenomen na het zwembad. Voor iedereen gereed was waren we alweer anderhalf uur verder. Een halfuur na aankomst ging het ook nog keihard regenen. In de regen gingen ze zwemmen maar na een tijdje, ze er toch maar uitgehaald. Een paar uur later konden we weer terug toen het wat minder hard regende.
Met Sarah afgesproken ergens onderweg wat te eten en dan naar de anderen in de lodge te gaan. Vervolgens zijn we met zijn zessen naar een poolparty buiten geweest. Het was een gezellig feestje. Half 1 vonden we het wel welletjes. En morgen staat mij natuurlijk ook nog een bruiloft te wachten.

De bruiloft. Vandaag begonnen met het wassen van een deel van mijn kleding. Mijn kleding is niet heel mooi meer dus ik laat veel achter voor mijn gastzusjes. In groepjes gingen ze naar de bruiloft. Ik ben samen met mijn gastzus en een nicht of zo naar de bruiloft gelopen. De dochter van mijn gastvader gaat trouwen. Maar het is niet de dochter van mijn moeder. Bij de bruiloft aangekomen waren de Ghanezen mooi gekleed in allerlei kleuren. De vrouwen en kinderen zaten weer apart van de mannen (net als bij het kraamschudden). Samen met Sarah werden we naar binnen gebracht om met de bruid op de foto te gaan. Ze was in het wit gekleed. Even later was ze in het felblauw gekleed. We kregen ook een goodiebag met wat eten en drinken. Om twee uur vond mijn gastgezin het wel welletjes om naar huis te gaan. Mijn moeder vond het saai omdat er geen muziek was en men niet ging dansen. Ik vond het leuk om in ieder geval een bruiloft hier te mogen meemaken. Om drie uur was er een voetbalwedstrijd waar een aantal vrijwilligers heen gingen. Sarah en ik hebben ons bij hen aangesloten. Bij het stadion aangekomen was het dit keer wel druk met mensen. De voetbalwedstrijd gaat dus door :). Het stadion was niet heel vol maar het geluid was er wel naar. We kwamen iets later binnen dus we weten niet precies hoeveel het is geworden. Wij hebben beide teams een keer zien scoren. Het spel lag veel stil door de vele blessures maar vaak was het ook aanstelleritis. Alleen tegen het einde van de wedstrijd was er een nare botsing tussen keeper en een speler van de tegenpartij. De speler was buiten bewustzijn geraakt en het stadion was even in rep en roer. Waarschijnlijk kwam hij later in de kleedkamer weer bij nadat hij was afgevoerd want het spel ging weer verder. Toen het fluitsignaal ging moesten de scheidsrechters met flink wat politie van het veld worden gehaald. Er werden dingen naar ze gegooid (zelfs een zitstoeltje) en er waren wat opstootjes aan de gang. Eenmaal buiten het stadion verliep het wat beter en ging men naar huis.
Bij mijn gastgezin had ik vanavond spaghetti met ei en een beetje pittige saus. Na het eten nog wat lesvoorbereidingen gedaan voor morgen. Morgen gaat mijn laatste week in.

Vandaag weer een dag op Judah mahama gehad samen met Kim. Wat klokkijken geleerd en wat breuken. En de andere helft van mijn kleding nog even gewassen. Op dit moment ben ik aan het wachten op mijn avondeten. Spannend wat het gaat worden haha. Morgen ga ik een dag met mijn gastzus mee naar haar privé school. Ze geeft les aan kinderen van 5 t/m 7 jaar. Dat wordt vast leuk.

Liefs van Mariska

  • 01 Augustus 2016 - 22:38

    Gerda:

    Weer met veel plezier je verslag gelezen. De jurk staat je goed hoor

  • 01 Augustus 2016 - 22:55

    Feli Van Vianen:

    Hi Maris,
    Weer aardig wat beleefd deze week. En wat gaat de tijd snel, al bijna weer naar huis.
    Heb een goede week nog, groetjes,
    Feli

  • 01 Augustus 2016 - 22:58

    Marloes:

    Maris!

    Mooi verslag weer. En die foto's met die kindjes erg cute.
    Ben wel blij dat je bijna weer terug komt hoor;)!!
    Maar eerst nog even volop genieten van je laatste weekje daar!

    Liefs xx

  • 02 Augustus 2016 - 14:09

    Lineke:

    Wat een mooie 5 weken heb jij meegemaakt! Bedankt dat je alle ervaringen met ons gedeeld hebt. Groetjes, Lineke

  • 03 Augustus 2016 - 13:51

    Jessica:

    Zijn de 5 weken al weer bijna om??
    Dat is snel gegaan. Ik hoop dat je alles hebt kunnen doen en beleven waar je voor kwam.
    Nog lekker genieten d d laatste dagen en tot gauw!

    Liefs Jessica

  • 03 Augustus 2016 - 14:41

    Manon :

    Hey Maris,

    Wat een verslagen typ je, wat ontzettend leuk zeg! Je maakt daar ook zoveel mee en je doet ook zoveel.. wat een prachtige ervaringen doe je daar op! Een schitterende reis.
    De vijf weken zijn alweer bijna voorbij :O voorbij gevlogen denk ik?!
    Wat leuk ook dat je daar een bruiloft hebt mogen meemaken, echt bijzonder denk ik.
    Dat eten whaha!!! zometeen worden het weer aardappels met groente en een stukje vlees.

    Voor nu nog even genieten!! Veel plezier meis, groetjes uit Heerde!
    Liefs Manon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 12 Juni 2016
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 7024

Voorgaande reizen:

02 Juli 2016 - 07 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk in Tamale, Ghana

Landen bezocht: