Het laatste reisverslag - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mariska Hijlkema - WaarBenJij.nu Het laatste reisverslag - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mariska Hijlkema - WaarBenJij.nu

Het laatste reisverslag

Door: Mariska Hijlkema

Blijf op de hoogte en volg Mariska

08 Augustus 2016 | Ghana, Tamale

Het laatste reisverslag!!

Dinsdag: voor vandaag had ik geregeld dat ik bij mijn gastzus een dagje kon meelopen op de privé school waar ze lerares is. De school begon met een ochtendritueel. De kinderen moesten in rijen staan en bidden en liedjes zingen voor ze de klassen in gingen. De ochtend ben ik tot de pauze bij een jongeman in de klas geweest. Eerst gaf hij wat les en daarna heb ik de kinderen leren tellen en schrijven in het Nederlands van 0-10. Ze hadden het al snel onder de knie. Ik heb ze toen nog het liedje (1,2,3,4 hoedje van papier) aangeleerd. Er kwamen al snel allerlei kinderen uit de andere klassen kijken. De klaslokalen zijn niet heel hoog en er zitten spleten tussen de muren dus je hoort elkaar goed. En de kindjes hingen constant om me heen en zaten aan mij. Dit is op de kidz active school minder. Hier zijn ze ook geen vrijwilligers gewend dus vandaar de extra aandacht. De jongeman was sinds een paar dagen pas leraar. Ik weet niet hoe oud hij was, maar denk wel jong. De kinderen worden helaas wel geslagen. Na de pauze ben ik bij mijn gastzus in de klas geweest. Dit waren iets jongere kinderen. Je kon aan de kinderen merken dat de lesdag veel te lang was voor ze. Van 8.00-14.30 uur hebben alle klassen les. Ze hebben wat rekenen en schrijven gehad. Ook mijn zus sloeg de kinderen helaas. Ze zijn ook wel heel snel afgeleid en zitten in de kleine klaslokalen ook snel aan elkaar. Mijn vier halfzusjes zitten ook op de school en waren met mij aan het pronken naar de andere leerlingen toe. Om half drie werd de dag afgesloten met liedjes.
Bij thuiskomst heb ik met een halfbroer de gesponsorde voetbalbroekjes laten zien. Daarmee met hem naar zijn voetbaltraining gegaan waar we de broekjes aan zijn coach hebben overhandigd. Nog even een foto van het elftal en daarna nog heel even bij de training gekeken. Ik moest weer op tijd voor het eten terug zijn op de lodge. Mijn halfbroer had opeens hoofdpijn en ging met mij mee terug. Hij heeft het stuk speciaal meegereden in de yellow yellow om te zien dat ik daar aan kwam. Bij de lodge kregen we een heerlijke soep met patat, gehaktballetjes en salade. Van Sylvester kreeg ik nog een certificaat voor mijn inzet op de kidz active school. En met de anderen nog wat gekaart. Het ging opeens keihard regenen dus we zijn pas laat met de taxi naar huis gebracht naar de gastgezinnen. De jongerenreis was ondertussen ook aangekomen, sommigen hebben we nog even kort gesproken.

Woensdag mijn laatste actieve dag.
Vanochtend gestart op het tienermeidenproject. De gevorderden meiden geleerd hoe ze een brief moesten maken in het Engels. Daarna hebben we de groepen samengevoegd en de meiden het liedje 'de kabouterdans' geleerd inclusief de bijbehorende dans. Het was erg leuk om te doen en de meiden vonden het ook erg leuk. De meiden gingen daarna nog wat dansen en we hebben een paar groepsfoto's gemaakt. Helaas waren er vier meiden niet, van hen heb ik geen afscheid kunnen nemen. De meiden zijn na de tijd met mij een stuk meegewandeld naar huis en verderop hebben we dan echt afscheid genomen. Bij de lodge ben ik samen met Sarah en Esther meegeweest naar het weeshuis. Onderweg een Engelse jongen opgepikt die mee ging en de dansleraar van laatst. Vandaag gaat hij de kinderen een dansje leren. De plas bij het weeshuis was door de regen nog dieper dan de vorige keer. Dat werd dus weer door de plas met blote voeten. Eenmaal bij het weeshuis aangekomen zag ik hoe mooi het weeshuis was geworden nadat ze alles geverfd hebben. De buitenkant is ook geverfd nu en er zitten ramen en deuren in de lokalen. Er stonden al snel een aantal kinderen om ons heen. Met een aantal hebben we gedanst. Als je even tussendoor uitrust word je al snel omringd door de kinderen. Ze zijn erg aanhankelijk. Eind van de middag zijn we weer opgehaald door de yellow yellow en naar de lodge teruggebracht. Toen afscheid genomen van de andere meiden en teruggegaan naar mijn gastgezin voor mijn laatste avond bij ze. Morgen word ik om 8 uur opgehaald. Ik laat een koffer achter bij mijn gastgezin met allerlei spullen en kleren.

Ik heb de afgelopen tijd nagedacht wat ik met het sponsorgeld wilde doen. Ik heb op meerdere projecten gekeken en de meeste hulp was nodig bij het weeshuis van Esther. Esther heeft er voor gezorgd dat het schooltje bij het weeshuis is veranderd van niets naar iets. Het hele gebouw is opgeknapt door binnen en buiten te verven en de ramen en deuren er in te laten plaatsen, en schoolspullen te halen. Ik heb zelf de gekregen schoolmaterialen ook voor een deel aan Esther gegeven (en verdeeld over nog wat andere projecten). Om de kinderen wat vermaak te geven als er geen vrijwilligers zijn, heeft Esther gezorgd voor wat speeltoestellen. Van mijn geld heeft Esther een “wipwap” gehaald. En er is een hinkelbaan aangelegd en een schommel gemaakt. Iedereen die mij spulletjes of geld heeft gegeven: enorm bedankt!! Ik heb de spullen verdeeld over de projecten en mijn gastgezin. Het is zo leuk om al die blije gezichten te zien. Ze zijn met alles blij.

Vanochtend om kwart voor 8 opgehaald door Bash en de taxi-chauffeur. Om 8 uur hebben we Marie opgehaald en zijn we weggebracht naar het vliegveld van Tamale. We vlogen mooi op tijd, kwart over 11 waren we geland in Accra met het mini vliegtuig. We werden daar door Ebenezer opgehaald en naar Kokrobite gebracht. Hier kregen we een rondleiding over het strand en liepen we tussen de vissersbootjes en reggae muziek. Het was wel wat bewolkt maar het uitzicht was mooi vanaf het terras. Ons kleine hutje was ook supermooi en knus. En we hadden er een buitentoilet en buitendouche. (Zie de foto’s).

Vrijdag hebben we tegen de middag toch nog een beetje kunnen genieten van de zon. We werden ondertussen wel steeds benaderd door voorbij lopende Ghanezen. Ze vragen je al snel om je naam, nummer of Facebookaccount, best irritant. S avonds was er live muziek en gingen ze dansen. Dat was erg leuk om te zien.

Zaterdagochtend zijn we opgehaald door Ebenezer en naar Toontje gebracht. Op de heenweg had ik mijn eerste nacht in Afrika bij Toontje overnacht. Het leek Marie en ik leuk om haar nog even te zien voor onze terugreis naar België en Nederland. Gezellig met Toontje bijgekletst en nog wat kaartspelletjes gedaan. Daarna was het al tijd om naar het vliegveld te worden gebracht. We spraken een vrouw buiten die dezelfde vlucht als mij had (het eerste deel van Accra naar Lissabon). Later kwam ik er achter dat ze in Hardenberg woonde, echt heel grappig. De tweede vlucht had ze een andere vlucht maar sprak ik een meisje aan die op mijn vlucht zat. Konden we mooi nog even samen optrekken voor ons vliegveld vertrok. Op Lissabon was het wel even wennen aan alle blanke mensen die er liepen. De afgelopen weken heb ik tussen zoveel donkere Ghanezen gelopen! De vluchten zijn op zichzelf wel snel verlopen. Voor ik het wist stond ik alweer te wachten op mijn koffer op Schiphol. In de aankomsthal werd ik opgehaald door mijn ouders en er was ook een vriendin meegekomen :-) echt heel leuk! Ze hadden een spandoek en een boeket zonnebloemen voor mij meegenomen. De vriendin had namens nog twee andere vriendinnen een ‘welkom back’ pakket gegeven. Echt super leuk. Thuis aangekomen ook heerlijk gebbqued. Wat is dat heerlijk na al dat Ghanees eten. Nog even wat bijgekletst en toen maar gauw gaan slapen.

Mijn vijf weken avontuur in Afrika zitten er nu op. En ik ben al weer een dag in Nederland. En het went al snel. Vandaag mijn koffer uitpakken en alle foto's op de computer zetten en natuurlijk de dagelijkse dingen weer regelen (boodschappen doen, wasjes draaien). Ik ga alle lieve mensen in Afrika missen, het gastgezin, Bash, Youssef, Bob en de leuke vrijwilligers die ik er tijdens mijn reis heb ontmoet!! Zo fijn om daar je verhalen mee te kunnen delen omdat je in dezelfde situatie zit. Ik ga proberen binnenkort een fotoboek te maken. Dat zal wel een flinke klus zijn want ik heb op zowel mijn camera als mijn mobiel rond de 1000 foto's. Bedankt voor het lezen van mijn reisblog en we spreken elkaar vast snel!! :-)


  • 08 Augustus 2016 - 12:51

    Gerda:

    Mariska, bedankt voor je mooie, ontroerende verslagen. Soms zijn de contrasten groot, maar de kinders blijven kinderen. Fijn dat je weer thuis bent. Je had wel wat mooier weer mee mogen nemen

  • 08 Augustus 2016 - 15:03

    Erna:

    Ik ben echt blij dat je er weer bent!!

  • 09 Augustus 2016 - 19:24

    Nienke:

    Hee meid,
    Mijn vorige reactie van laatst is niet goed aangekomen dus vandaar dat ik het nog even weer probeer. Je bent ondertussen al weer thuis, hopelijk kun je weer een beetje wennen in Nl. Ik heb al je verhalen gelezen, je hebt veel beleefd zeg! Mooi dat je veel voor de mensen daar hebt kunnen doen! Het lijkt me best pittig in zo'n andere cultuur, bij een gastgezin. Maar hierdoor heb je super veel ervaring op kunnen doen. Leuk om alles via een blog te volgen! Je bent vast blij dat je weer Hollands eten krijgt, na al dat pittige eten van daar;-) we spreken snel af en dan kan ik al je foto's zien, ben heel benieuwd!
    Xx Nienke

  • 10 Augustus 2016 - 09:11

    Ben En Gaby:

    Ha Mariska,

    Bedankt voor je leuke verslagen!
    Misschien kan je later nog wat typische Ghanese gebruiken/gebeurtenissen in verhaaltjes opschrijven.
    Ben benieuwd naar de andere foto's die je hebt!

    Groet,
    Ben en Gaby.

  • 15 Augustus 2016 - 20:17

    Raymond:

    Mooi verslag Mariska. Alles gelezen, een mooie ervaring die niemand je af kan nemen en die je nooit zult vergeten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 12 Juni 2016
Verslag gelezen: 1276
Totaal aantal bezoekers 7022

Voorgaande reizen:

02 Juli 2016 - 07 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk in Tamale, Ghana

Landen bezocht: