Paar dagen verder en edli fitil - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mariska Hijlkema - WaarBenJij.nu Paar dagen verder en edli fitil - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mariska Hijlkema - WaarBenJij.nu

Paar dagen verder en edli fitil

Door: Mariska Hijlkema

Blijf op de hoogte en volg Mariska

06 Juli 2016 | Ghana, Tamale

De busreis was een lange zit maar we hebben het overleefd. Onderweg was er van alles te zien, echt heel indrukwekkend. Hoe verder we kwamen, hoe primitiever het werd. De wc's tijdens de laatste stop waren een lang gat waar je naast elkaar je behoefte doet. Tijdens de laatste stop hebben we best pittige noodles gehaald en in de bus opgegeten. Na 13 uur kwamen we aan bij de lodge in Tamale. Hier kregen we nog avondeten en verder hebben we besproken wat de planning was van de komende dagen. We blijven twee dagen overnachten en dan worden we donderdagmiddag naar onze gastgezinnen gebracht.

De volgende morgen kregen we ontbijt en gingen we met een paar andere vrijwilligers buiten de poort kijken op straat. Overdag zag het er al heel anders uit dan 's avonds. Er waren al een aantal kindjes enthousiast aan het zwaaien naar ons. De kindjes roepen hier allemaal 'hello salaminga' tegen je en zwaaien naar je. Je voelt je echt een koningin hier. Later op de dag zijn we met zijn allen gaan fietsen naar de het centrum van Tamale. Eenmaal aangekomen zijn we eerst naar de bank gegaan om geld te wisselen, daarna ergens op een gebouw omhoog geklommen en genoten van het uitzicht. Het is nu enorm druk in de stad omdat iedereen veel eten en drinken inslaat voor het Edli fitil (Suikerfeest) wat morgen of overmorgen is. Als de maan goed te zien is, zal het Suikerfeest morgen zijn. We zijn ook nog even naar een lokaal souvenir-winkeltje gegaan waar we van Bash alleen mochten 'kijken, kijken niet kopen'. We zagen in de verte de donkere wolken al en besloten snel te gaan. Echter voor je door al die mensen bent, begon het al te sputteren. Op de fiets werd het steeds erger en erger. Op een gegeven moment zijn we aan de kant gaan schuilen want het kwam met bakken uit de lucht. Bij het schuilen hebben we nog wat jongetjes blij gemaakt met wat ballonnen. Wij hebben ons er ook mee vermaakt. Later maar een gokje gewaagd toen het regen wat minder regende. Bij de lodge aangekomen stond er heerlijke patat met gehaktballen en salade op ons te wachten. Na het eten met een aantal nog een spelletje gedaan en daarna was het alweer tijd om te gaan slapen want we moeten om 7 uur weer aan het ontbijt zitten.

Bij het opstaan was iedereen al druk in de weer om zich in lange kleding te hijsen en hoofddoeken te maken van sjalen. Het ontbijt liet even op zich wachten waardoor we helaas te laat waren om de edli fitil in de stad te zien. Wel konden we iets verderop in de straat het bidden meemaken wat een onderdeel van de edli fitil is. Onderweg liepen we al vol tussen de Ghanezen die zich mooi gekleed hadden voor het feest. Mooie kledij in allerlei vrolijke kleurtjes, make up, henna en sommigen met plastic zonnebrillen op. De Ghanezen zaten met de mannen in de voorste rijen bij elkaar en de vrouwen en kinderen in de rijen erachter. Ze zaten allemaal op een kleedje waar ze gingen bidden tijdens de gebeden van de Iman. Ondanks dat we ons traditioneel gekleed hadden waren we wel opvallend natuurlijk. Wij maakten wat foto's van hen en sommigen ook van ons. Het was na een uurtje voorbij. Bij terugkomst samen met Esther even een rondje gelopen door de wijk waar we al snel veel kindjes om ons heen hadden. Ze vonden mijn haar leuk en mijn lichte huidskleur. Ze gaan ook steeds aan je zitten en willen dat je een 'snap' met ze maakt. In de lodge kregen we djembe-les met de helft van de groep want er waren niet genoeg djembees voor ons allemaal. Er werd ons een leuk riedeltje aangeleerd die we al snel onder de knie hadden. Later op de dag gaan we de rest van het Suikerfeest in de stad ervaren.

Liefs Mariska

• 07 Juli 2016 - 09:13

Marianne H.:

Indrukwekkende verhalen uit een hele andere wereld! Mooi te lezen.
    luv, èm

• 07 Juli 2016 - 17:05

Marloes Renting :

Leuk om te lezen meid! Ben benieuwd hoe het gastgezin is!

• 07 Juli 2016 - 17:06

Marloes Renting :

Leuk om te lezen meid! Ben benieuwd hoe het gastgezin is!

• 07 Juli 2016 - 20:58

Frits En Maureen:

Hoi Maris,

Zo te lezen maak je heel wat mee daar. Leuk!
    Geniet er nog maar even van en we houden je blog bij.
    Veel plezier.

Groetjes Frits en Maureen