Schaapritueel - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mariska Hijlkema - WaarBenJij.nu Schaapritueel - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mariska Hijlkema - WaarBenJij.nu

Schaapritueel

Door: Mariska Hijlkema

Blijf op de hoogte en volg Mariska

27 Juli 2016 | Ghana, Tamale

Vrijdag tot en met dinsdag

Vandaag weer een nieuwe dag op de school. Ik heb vandaag weer in dezelfde klas lesgegeven. Vandaag hebben ze het examen ICT en Dagbani (eigen taal in Tamale) gemaakt. Tijdens de toets waren een aantal niet stil en werden ze gestraft door de leraar met een stok. De eerste keer zag ik het, de andere keren heb ik weggekeken. Later zaten de leerlingen met hun handen in de lucht. Tijdens het nakijken zag ik dat opeens en vroeg ik aan de leraar waar dat voor was. Hij gaf aan dat ze te luidruchtig waren en voor straf een lange tijd hun handen in de lucht moesten houden. Volgende week gaat de schoolvakantie in op de school en moeten we even kijken hoeveel leerlingen er dan komen opdagen. We zijn vandaag wat eerder opgehaald want Manon gaat met een paar vrijwilligers het weekend naar Mole (waar wij al zijn geweest met de anderen). We zijn de middag met de overgebleven vrijwilligers naar ons privé zwembad in de buurt geweest. Het is vandaag erg warm en wat verkoeling is dan erg fijn. Na het zwemmen zo'n driekwart van mijn kleding gewassen. Het was een flinke klus maar ik had weer even wat te doen. Mijn jurk en die van Sarah zag ik vandaag in stukjes liggen. Ik ben benieuwd of hij morgen klaar gaat zijn. Met mijn gastzus nog gehad over de straffen die de leraar vandaag uitvoerde in de klas. Ze geeft zelf les aan primary 1 op een privéschool en ze vertelde dat zij ook straffen uitvoert. Ze pakt de kindjes wel eens bij hun oorlellen en dan laat zij ze squaten. Ze liet het me even zien in de woonkamer. Vreemd hoor, gelukkig is dat niet zo in Nederland.

Op zaterdag zijn we met een aantal vrijwilligers naar het schooltje van het weeshuis gegaan om de lokalen te verven. Op de weg er naar toe lag een grote plas waar we niet met de yellow-yellow doorheen konden. We hebben onze weg maar vervolgd op blote voeten door de plas heen. Er waren een paar kindjes rondom de school. De verf werd met de hand gemengd door de schilder met veel te veel water. De mensen van de school wilden niet naar ons luisteren dus het verf droop van de muur. Later laten zien dat er extra verf bij moest en daarna pakte de verf beter. Het eerste klaslokaal hebben we af gekregen, de tweede ook voor een deel. De timmerman heeft de deuren gemaakt en ook een deurtje voor het raam. Het is fijn dat het lokaal nu op slot kan, want het lag vandaag vol geitenkeutels. Je hebt hier echt megaveel geiten in Ghana! Bij terugkomst nog even bij de lodge geweest en met een aantal het ‘Ghanese’ haar van Sarah eruit gehaald. Het werd al snel donker in de lucht van de regen, toen snel naar huis gefietst.

Zondag regende het weer de hele dag. Begin van de middag toch maar gefietst naar de lodge met mijn rode poncho. Een auto met een aanhanger vol met jongens lachten mij uit en reden een tijdje voor mij. Ik was in ieder geval redelijk droog overgenomen. We wilden de middag naar een voetbalwedstrijd in het stadion, alleen toen ging het weer keihard regenen. We hoorden dat de wedstrijd helaas niet meer doorging omdat het niet leek te gaan stoppen met regenen. Hopelijk kunnen we een andere keer naar een voetbalwedstrijd toe. Toen hebben we ons maar even vermaakt met party-on-the-beach (soort ‘Party-en-Co spel). Tegen de avond zijn we uit eten gegaan met de andere meiden die naar Mole waren geweest. De meesten hadden een large pizza besteld deze keer, ik ook. Na vier dagen rijst smaakte dit wel erg lekker;) Nog geproost op Anna, want die was vandaag jarig, en een kado gegeven. Een Ghanees shirtje en een cocktail. Er zat megaveel alcohol in onze cocktails, slapen zullen we wel vannacht.

Toen ik maandagochtend naar buiten liep om op het bankje te zitten om te wachten op mijn ontbijt, zag ik een schaap naast mij staan aan een touwtje. Hij was van ons, gaven ze aan.
De broodvrouw was niet geweest, dus ergens onderweg maar wat brood gehaald. Vandaag zijn Kim en Manon jarig. Later ben ik met Kim naar ons project gegaan. Omdat het zo hard regende was het niet vertrouwd om te fietsen naar ons project. Na even wachten hadden we een yellow-yellow zo gek gekregen om ons weg te brengen. Het lesgeven in twee groepen was wel fijner. De lessen konden we nu voor beide groepen aan hun niveau aanpassen en ze wat meer individueel helpen. Na de lessen heb ik de meiden ballonnen gegeven en ze liedjes laten zingen voor Kim voor haar verjaardag. De terugweg zijn Kim en ik één voor één teruggebracht naar de lodge met de motorbike door Alhassan. Bij de lodge had Manon getrakteerd op cakejes. Gekletst met zijn allen en met Kim wat voorbereidingen gedaan voor morgen. Toen ik naar huis ging fietsen, had ik na 100 meter voor de tweede keer een lekke band. Weer dezelfde band die stuk was en de binnenband had weer een gat. Zo'n anderhalf uur verder was hij gemaakt. Helaas hadden ze hem niet goed gemaakt want de standaard werkte niet meer en later rammelde alles en fietste hij alleen nog in versnelling 1. Ik heb het gehaald tot aan mijn gastgezin. Het schaap stond er gelukkig nog toen ik thuis kwam. Later hoorde ik dat ze hem morgenochtend gaan slachten en eten. Het is een ritueel dat ze doen voor de pasgeboren baby van een paar dagen oud.

Het schaapritueel
Om half 4 zaten ze alweer te vegen en van alles schoon te maken. De Ghanezen gaan hier echt vroeg uit hun bed. Toen ik buiten kwam waren er veel mensen in en rondom het huis. Ze kwamen allemaal voor het ritueel. Ik ging naar mijn project toe en heb gelukkig niet gezien hoe ze het schaap gaan slachten. Ik was wel nieuwsgierig hoe ze dat gingen doen dus dat heb ik gevraagd aan iemand van de familie. Hij zei dat er straks iemand langs kwam om het beest met een mes te slachten. Ik ben blij dat ik vandaag laat terug ben (ná het avondeten) want ik krijg geheid schaap te eten. Bij het weggaan kreeg ik nog een goodiebag met eten mee (rijst, saus en ei). Bij elke viering of traditie geven ze eten weg. Met mijn fiets ben ik bij een volle taxi ingestapt (met zijn vijven in de taxi en de fiets in de kofferbak). Hier is alles mogelijk. Het overgrote deel van de Ghanezen heeft ook geen rijbewijs. En er is ook niemand die het controleert.
Vandaag was het niet veilig om te fietsen en mijn fiets was ook kapot. We hadden weer een yellow-yellow die ons weer naar het project bracht. Het laatste stuk hebben we gelopen omdat de weg te slecht was. Kim liep voor mij en verloor een slipper in het drijfzand. Een Ghanese jongen die voorbij liep heeft de slipper voor haar eruit gevist met zijn handen.
Omdat de meiden per gebied met elkaar optrekken hadden we voor vandaag wat teambuilding spellen bedacht. Daarna hebben ze gevoetbald. We zijn vandaag wat eerder teruggebracht door Alhassan omdat er weer slecht weer aan ging komen en de wegen dan nog slechter worden.
Bij de lodge aangekomen heb ik een andere fiets gekregen. Mijn oude fiets hadden ze verkeerd in elkaar gezet, zei Bash. Achteraf bleek dat ze alleen auto's en scooters konden maken bij het zaakje, waar ik mijn fiets liet maken. Vervolgens samen met Marjolein naar de stad gegaan om ons even te vermaken. We werden aangesproken door een Ghanese muziekzender die onze nummers wilden en ons wilden gebruiken voor een shoot of clip. We zijn benieuwd of we daadwerkelijk gebeld gaan worden. In de stad kwamen we ook nog een blije Ghanees tegen, die in Nederland was geboren. Hij vond het erg leuk om even Nederlands te praten met ons. Na het rondkijken hebben we met de andere vrijwilligers een dansles gevolgd. Een paar meiden hadden met het uitgaan iemand gesproken die ons wel les wilde geven. Voor we begonnen kregen we eerst een paar yoga oefeningen, een stuk van een liedje dat we moesten zingen en wat burpees. Vervolgens kregen we wat danspasjes aangeleerd en moesten we later het aangeleerde liedje tijdens het dansen zingen. Het was leuk om te doen met zijn allen. We hadden overigens wel veel bekijks van de schoolgaande kinderen en omstanders. Naast het dansgedeelte waren ze aan het basketballen en volleyballen. Ik kon het niet laten om mee te doen met volleybal. Gelukkig waren ze blij met mijn komst. Ze vonden mij een goede set-upper. Yes!:)
Bij terugkomst bij de lodge kregen we onze patat. We hebben er weer heerlijk van genoten. Samen met Kim hebben we geregeld dat de meiden morgen seksuele voorlichting krijgen. Er zijn veel nieuwe meisjes en sommige hebben een vriendje en zijn kwetsbaar. Het leek ons goed om dit voor ze te regelen. Sylvester wilde dit wel geven en hij heeft dit ook vaker gedaan. Bij thuiskomst in mijn gezin was het erg rustig. Mijn gastmoeder vertelde dat iedereen moe was van vandaag en al naar bed was gegaan. Ik ga zo ook maar slapen want de nachten zijn hier kort ;).


  • 27 Juli 2016 - 09:24

    Paps En Mams:

    Foei, wat veel belevenissen weer. Trots dat je zo veel goeds kan doen, en dat het allemaal goed gaat!
    Nog ongeveer 1,5 week en je kunt weer genieten van het Nederlandse weer ;))
    Luv, pap en mam

  • 27 Juli 2016 - 09:25

    Frits En Maureen:

    Hoi Maris,

    Wat een leuk verhaal weer! Echt een hele andere wereld.
    Blij dat je het slachten niet mee hoefde te maken.
    Geniet nog even van de laatste anderhalve week. Spreken je dan.

    Groetjes Frits en Maureen

  • 28 Juli 2016 - 07:51

    Dinette:

    Ha Mariska,

    leuk om al je belevenissen te lezen!
    Ik ben erg benieuwd of je al een Ghanese dans voor de zumba hebt ingestudeerd?
    We wachten vol spanning af...........;-)) en zorgen ondertussen voor losse heupen zodat we voorbereid zijn.
    Kom maar op!

    Tot gauw weer in de gym!

    Groeten, Dinette

  • 28 Juli 2016 - 11:50

    Ben En Gaby:

    Ha Maris,

    Hebben je relaas weer met veel plezier gelezen!
    Mbt. tot het schaap is Gaby blij dat ze vegetariër is.

    Groet,
    Ben ook namens Gaby.

  • 28 Juli 2016 - 15:59

    Evelien Veurink:

    Hej Maris,

    Zo te lezen vermaak je je daar prima en maak je genoeg mee!!

    Leuk om te lezen...

    Tot snel meid liefs,

    Evelien

  • 30 Juli 2016 - 17:42

    Gerda Feitsma:

    Hoi Mariska.
    Leuk om je verhalen te lezen.Fijn dat je het zo naar de zin hebt. Veel plezier nog! Groetjes Gerda

  • 30 Juli 2016 - 20:09

    Raymond:

    Mariska mooi om te lezen wat je allemaal meemaakt . Dit vergeet je,je hele leven nooit meer , een super ervaring
    Het bestraffen zoals jij omschrijft gebeurde vroeger bij mij op school ook , dat kreeg je een tik met een liniaal over je vingers . Ik nooit !!!! ???

    Ps ik kan geweldig schilderen en verf aanmaken is mijn specialiteit


  • 31 Juli 2016 - 17:28

    Evi Van Ghana 'allez' Je Weet Wel Haha!:

    Hoi Mariska

    Heel leuk om al je verhalen te lezen, zo blijf ik ook nog wat op te hoogte. Aan de foto's en je verhalen te zien hebben jullie het daar enorm naar jullie zin. Nog heel veel plezier. Ik ben wel een beetje jaloers hoor!
    Geef iedereen een knuffel van mij & groetjes aan alle schattige ghaneesjes :)

    Groetjes vanuit België

    XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 12 Juni 2016
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 7031

Voorgaande reizen:

02 Juli 2016 - 07 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk in Tamale, Ghana

Landen bezocht: