Een nieuwe week - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mariska Hijlkema - WaarBenJij.nu Een nieuwe week - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mariska Hijlkema - WaarBenJij.nu

Een nieuwe week

Door: Mariska Hijlkema

Blijf op de hoogte en volg Mariska

21 Juli 2016 | Ghana, Tamale

Vanochtend met Marjolein naar de tienermeisjes gefietst. Bij aankomst waren ze nog druk in de weer. Later hebben we een gedeelte klokkijken geleerd, de delen van het lichaam en een soort spel wat erop aansloot. Je wijst dan een lichaamsdeel aan en soms wijs je het verkeerde lichaamsdeel aan. Ze moeten dan zeggen dat het fout is en wat voor lichaamsdeel het wel is. Na het rekenen en Engels hebben we met gekleurd papier een photobooth gedaan. We hadden van stokjes, gekleurd papier en plakband allerlei snorretjes, brillen en hartjes gemaakt. En daarvan hebben we wat foto's gemaakt. Na het project zijn we de stad in geweest om een kado te kopen voor Annemiek. Ze is vandaag jarig en we wilden niet met lege handen naar huis komen. We hadden een toffe, gekleurde tas voor haar gevonden en na lang zoeken ook een cake gevonden in een vorm van een hart. Ze hebben hier niet echt taarten of cakejes of iets. Als iemand hier jarig is wordt het ook niet echt gevierd dus het was even zoeken hier. In de lodge hebben we Annemiek haar verjaardag gevierd en daarna ben ik weer naar mijn gastgezin gegaan. Voor het eten nog even gedanst in de woonkamer met mijn gastzus en een vrouw van de familie. Als eten kreeg ik spaghetti met dunne rode saus (erg pittig) en een ei. Daarna wat voorbereidingen gedaan voor de les van morgen.

Vandaag kennisgemaakt met drie nieuwe vrijwilligers die ons komen versterken. Een gaat om dezelfde tijd als ik terug naar huis dus dat is fijn. Het eerste stuk kunnen we dan mooi samen terugreizen. Aangekomen op mijn tienermeiden project werd ik weer warm welkom geheten door de meiden. Mijn fiets werd weggezet en mijn tas gedragen. In de klas heb ik ze het werkwoord 'to be' aangeleerd en hier wat oefeningen bij gedaan. Vervolgens nog galgje gedaan en daarna nog wat rekensommen. Twee meiden vonden de leerstof erg moeilijk en heb ik na de les wat extra uitleg gegeven.
De middag ben ik naar het ziekenhuis gegaan waar ik bij Sarah heb gekeken die daar vrijwilligerswerk doet. Ze heeft me een rondleiding gegeven door de afdelingen waar zij werkt. Ik was heel erg benieuwd hoe het er hier in het ziekenhuis aan toe gaat. Het is veel meer open en gezamenlijk op een afdeling. Je hebt er weinig privacy. Ik hoorde wel dat de andere ziekenhuizen erger zijn dan deze. Daar liggen ze ook op de gang of buiten. Hier liggen ze soms ook overal maar niet buiten. Na de rondleiding zijn we naar de lodge gegaan voor onze wekelijkse patatdag met de andere vrijwilligers. Ook de vierde nieuwe vrijwilliger was er nu bijgekomen. Zij gaat vijf dagen naar het tienermeiden project dus de maandag tot en met woensdag zijn we dan met zijn tweeën. Dat is wel fijn omdat we de meiden dan in twee groepen kunnen lesgeven en ze meer op hun niveau kunnen lesgeven en ook individueel kunnen helpen waar nodig.

De volgende dag samen met Kim bij de tienermeiden aangekomen. Kim was hier vorig jaar ook geweest en kende nog een aantal meiden. Wel zijn er ook veel nieuwe meiden bijgekomen. We zijn begonnen met een voorstelronde met de meiden, daarna hebben we wat Engels en rekenen gedaan. En nog even bingo tot het lokaal ernaast klaar was met de uitgestalde gesponsorde kleding die Kim mee had genomen voor de tienermeiden.
De middag in mijn gastgezin mijn maten laten opmeten voor een zelfgemaakte jurk van stof van hier. De schoonzus van de familie gaat het maken. Ook Sarah is naar mijn familie gekomen om ook een op maat gemaakte jurk te laten maken door haar. We mochten daarna nog even kijken bij het baby'tje dat hier in het huis aan het eind was geboren. Het baby'tje was gisteren geboren. Het was een klein jongetje met een nog lichte huidskleur en al aardig veel haar op zijn hoofd. In het ziekenhuis hadden de kindjes ook een blanke huid. De huid wordt vanzelf donkerder. Het jongetje heeft nog geen naam. Het kan hier een aantal dagen duren. Hij krijgt op dinsdag zijn naam.

Donderdag: vandaag ga ik weer naar het andere project (de school). Op de school zijn ze nu volop bezig met examens en daarna begint de vakantie voor de leerlingen. Ik heb de hele dag bij primary 4 geholpen. Het is de grootste klas van de school. In deze klas zitten 54 leerlingen. Een jongeman van 21 jaar geeft ze les. Ik vind het echt knap dat hij dat doet. De examens werden uitgedeeld en vervolgens werden de vragen doorgenomen en konden ze individueel de antwoorden opschrijven. Ze hebben vandaag twee toetsen gehad: citizenship education en creative art. Tijdens de toetsen heb ik wat andere toetsen nagekeken. Het was echt schrikbarend hoeveel fouten de leerlingen hadden. De meesten blijven ook twee keer zitten in dezelfde klas voor ze naar de volgende klas gaan. Na twee keer moeten ze wel overstappen terwijl sommigen er dan nog niet aan toe zijn. Ik vroeg de leraar hoeveel leerlingen hij dacht dat er naar de volgende klas zouden gaan. Hij dacht iets van 15 van de 54! Echt super weinig. Na de school nog even met wat vrijwilligers bij de souvenirs winkeltjes gesnuffeld. En voor het eten met een paar broertjes en een aantal jongetjes uit de buurt bij het huis gevoetbald.

  • 21 Juli 2016 - 23:08

    Feli Van Vianen:

    Hi Maris,
    Leuk om je verslagen te lezen en vooral de foto's zijn leuk.
    Succes verder,
    Feli

  • 22 Juli 2016 - 09:37

    Marloes Renting:

    Hee meis!

    Leuk om weer wat te lezen! Super dat je hebt gekeken bij het ziekenhuis :)
    Ik ben ook heel benieuwd hoe die jurk wordt! Geniet er nog maar van

    Liefs xx

  • 22 Juli 2016 - 11:17

    Gerda En Ulco:

    Weer en gezellig verslag en ook weer mooie foto's hoor. Je beleeft nog genoeg. Uiteraard ook nieuwsgierig naar je nieuwe jurk. Grtjes en liefs van ons.

  • 22 Juli 2016 - 18:48

    Jessica:

    Hoi maris,

    Wat fijn dat je bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van de tiener meiden.wat lijkt mij dat ontzet t end leuk om te doen. Een groep van 54 is best groot zeg. Lukt het om ieders aandacht bij de les te houden?

    Geniet van het werk!

    Goed weekend!

    Jessica

  • 23 Juli 2016 - 08:34

    Alex:

    Hoi Mariska

    Leuk om te lezen. Succes

  • 26 Juli 2016 - 16:18

    Loes :

    Hoi Mariska,

    Wat een bijzondere ervaring! Erg leuk om te lezen en prachtige foto's. Het lesgeven valt daar dus ook niet altijd mee :). Heel veel plezier nog de komende weken!

    Groetjes Loes

  • 26 Juli 2016 - 17:21

    Jannie Groeneveld:

    Hoi Mariska,

    Wat ontzettende leuke verhalen en mooie foto,s. Vind je het niet jammer dat het al bijna weer
    voorbij is, of verlang je toch wel heel erg naar Arrien....
    Je bent hoe dan ook weer een mooie ervaring rijker, en ik hoop dat je nog een fijne laatste week
    daar zult hebben, lieve meid geniet er nog van en tot later.

    Lieve groet Wim en Jannie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 12 Juni 2016
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 7034

Voorgaande reizen:

02 Juli 2016 - 07 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk in Tamale, Ghana

Landen bezocht: